Geplaatst op: 01-05-2025

Tankstationbranche en SIKB protesteren bij ministerie van I&W

N.a.v. de vele discussies rond de totstandkoming van de Omgevingswet met bijbehorend BAL heeft SIKB (Stichting Infrastructuur en Kwaliteitsborging Bodembeheer) een brief naar het ministerie gestuurd. Er is namelijk grote ontevredenheid bij alle betrokken partijen hoe e.e.a. geregeld en opgeschreven wordt.

 

Lisanne Henneveld: “In een duidelijke brief aan het ministerie spreekt SIKB namens betrokken branchepartijen haar zorgen uit over de totstandkoming, wijziging en communicatie van en over landelijke wetgeving en in het bijzonder het BAL (Besluit activiteiten leefomgeving). In SIKB-Colleges en -commissies hebben de voornaamste betrokken branchepartijen zitting, bestaande uit afvaardigingen vanuit het opdrachtgevende bedrijfsleven (tankstations), het uitvoerend bedrijfsleven, inspectie- en certificatie-instellingen en bevoegde gezagen op het gebied van bodembescherming en tankinstallaties.

 

Vastgesteld wordt dat het helaas regelmatig voorkomt dat nieuwe of gewijzigde wetgeving wordt gepubliceerd zonder dat vooraf stakeholders zijn geraadpleegd of geïnformeerd. Dat heeft tot gevolg dat partijen worden geconfronteerd met voldongen feiten waarvoor géén draagvlak is, maar waarvoor de sector daarnaast onvoldoende voorbereidingstijd gehad heeft. Soms gaat het zelfs om werking met terugwerkende kracht.  Dat is zeer ongelukkig en onpraktisch.

 

Een voorbeeld hiervan is de afschaffing van certificatieplicht voor onder ander bovengrondse dieseltanks. Deze wijziging is eenzijdig doorgevoerd zonder de stakeholders vooraf te consulteren. Ook zijn er zorgen over het feit dat definitieve versies van wetswijzigingen soms sterk afwijken van consultatieversies, dit zonder verklaring of aanvullende toelichting. Zo was er in een consultatieversie een aangepaste tabel (4.997) opgenomen waarin gewijzigde keuringstermijnen voor enkelwandige diesel-, gasolie- of huisbrandolietanks zijn opgenomen. Deze keuringstermijnen zouden in gaan op het moment van goedkeuring; tanks gekeurd tot 31 december 2024 zouden de keuringtermijnen behouden die op dat moment van toepassing zijn. Tot grote verbazing echter is in de definitieve versie van het Verzamelbesluit een nieuw artikel toegevoegd, dat dus niet in de consultatieversie was opgenomen. Dit artikel vermeldt een overgangsrecht waardoor keuringstermijnen vóór tanks gekeurd vanaf 2013 zijn teruggebracht met 1 tot 5 jaar vanaf 2017.

 

Of dit wel of niet wenselijk is doet feitelijk niet ter zake; het gaat om het principe dat zonder tussentijdse raadpleging of consultatie met de sector wetgeving met terugwerkende kracht wordt aangepast. SIKB heeft namens alle partijen het ministerie met klem verzocht om toekomstige wijzigingen van wetgeving procedureel zorgvuldig en in nauw overleg met de diverse psrtijen door te voeren en zorg te dragen voor een breed gedragen en kwalitatief hoogwaardige wetgeving. Alleen in dat geval kan het SIKB richtlijnen en protocollen goed en nauwkeurig afstemmen op nieuwe wetgeving en is de wetgeving ook in de praktijk uitvoerbaar.”

 

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben over andere onuitvoerbare regels of over het bovenstaande, neem dan contact op met Lisanne via lisanne@drivenederland.nl

 

Jurist, ruimtelijke ordening, milieu, lpg bij drive