Alhoewel gemeenten zelf zero-emissiezones kunnen instellen per 1 januari 2025, stelt het nieuwe kabinet in het hoofdlijnenakkoord dat ‘bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld’.

Geplaatst op: 12-07-2024

Zero-emissiezones per 1 januari 2025 of uitgesteld?

Alhoewel gemeenten zelf zero-emissiezones kunnen instellen per 1 januari 2025, stelt het nieuwe kabinet in het hoofdlijnenakkoord dat ‘bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld’. In de praktijk waren er al meerdere gemeenten die hun plannen voor zero emissiezones eerder hadden aangepast dan wel een aantal jaar hebben uitgesteld.

 

2025

In zero-emissiezones moet de drukte in de stad, de luchtvervuiling en de uitstoot afnemen wanneer busjes van pakkettenbezorgers, marktkooplui, ondernemers en aannemers elektrisch verplicht elektrisch of op andere duurzame brandstoffen gaan rijden. Amsterdam blijft bij haar plannen voor een emissievrije zone. Voorlopig wordt echter alleen het deel binnen de centrumring S100 uitstootvrij. Onlangs heeft het Rotterdamse college de zones definitief vastgesteld. Daarmee is de stad één van de eerste Nederlandse gemeenten met een definitief verkeersbesluit voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. De zone beslaat het hele stedelijke gebied binnen de ring en gaat per 1 januari 2025 al in.

 

2026/2030

Vanaf 1 januari 2026 wordt het kernwinkelgebied van Zaandam pas een zero-emissiezone. In Apeldoorn lijkt men veel oog voor de praktijk te hebben en wordt de invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek misschien met vijf jaar uitgesteld. Het voorstel van B&W is om de zones voor stadslogistiek niet op 1 januari 2025, maar 2030 te laten ingaan. Het stadsbestuur meent dat er onvoldoende elektrische voertuigen beschikbaar zijn en dat de markt nog op gang moet komen. Daarnaast wijst het college naar netcongestie. Zij denken dat er onvoldoende stroomcapaciteit beschikbaar zou zijn voor het opladen van alle elektrische busjes.

 

(On)duidelijkheid

En zo lijkt het beleid voor zero-emissies een verdeelde, regionale zaak die voor ondernemers onduidelijk is en om aandacht blijft vragen bij het maken van een bedrijfsplan voor het lokale tankstation en nog meer bij het exploiteren van meerdere stations in Nederland. DRIVE blijft vragen om duidelijke regels maar het beleid van het huidige kabinet geeft volop ruimte aan verschillende invoeringsdata voor zero-emissiezones. Uitstel is voor onze branche niet erg en lijkt Drive heel realistisch gezien de netcongestie en meerdere verwante problemen. Als ondernemer blijft het zaak lokaal alert te zijn bij de besluitvoering op gemeentelijk niveau en te kijken wanneer het u als ondernemer rechtstreeks (binnen zero-emissiezone bv. alleen laadpalen mogelijk) dan wel indirect (buiten emissiezones) raakt. Mocht je vragen hieromtrent hebben of steun nodig bij gesprekken met de gemeente, dan kun je bellen met het secretariaat van Drive of mailen naar lisanne@eendrachtbv.nl.