22-05-2024
Avia Marees – Van wind tot wiel
Lees verder
Geplaatst op: 22-05-2024
Van Staveren, een bedrijf in transitie. Op tal van fronten. Een naamswijziging – Bol van Staveren wordt Van Staveren ‘geeft energie’ – een omkleuring van onder meer bedrijfsvloot, een verdichting van het netwerk, de uitrol van Jitha’s Deli en de doorontwikkeling van de duurzame activiteiten met op de stations onder meer (snel)laadfaciliteiten en waterstof. ”Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om dit bedrijf klaar te stomen voor de toekomst.”
Het is tegenwoordig Emmeloord waar alles samenkomt voor Van Staveren. Vanuit een splinternieuw kantoor aan de Franc worden alle groothandelsactiviteiten aangestuurd en de vele handelsactiviteiten ontplooid. Alles onder de naam Van Staveren ‘geeft energie’. “Alles komt weer samen”, glundert Jitha van Staveren. Zij doelt op het feit dat, nadat Van Staveren de handelsactiviteiten lange tijd zelfstandig exploiteerde, deze in 2018 zijn ondergebracht in het fusiebedrijf BOL van Staveren. “Wij dachten destijds; samen met de familie Bol zijn we sterker. En dat is ook gebleken. De handelsactiviteiten zijn de afgelopen periode sterk gegroeid. We leveren aan agrarische bedrijven brandstoffen en smeermiddelen in de omgeving, met eigen wagens en hoog serviceniveau.” Maar toch is nu de keuze gemaakt om alleen verder te gaan. “Dat is in goede harmonie zo besloten, hoor”, zegt Van Staveren. “De visies lagen uiteen. Ik geloof echt dat we de stap naar de toekomst moeten maken, naar de nieuwe duurzame brandstoffen, naar laadfaciliteiten en waterstof. Het is bijvoorbeeld onze ambitie om de groene waterstofleverancier van de regio te worden. Dat kost geld, dat is nu eenmaal zo. Maar je moet er wel op voorsorteren.”
Van Staveren is er heilig van overtuigd dat je, om die ambities waar te maken en om onderdeel te zijn van de transitie, je jezelf moet laten zien. “Je moet nu aan tafel zitten, anders worden we ingehaald door anderen, door laadpaalleveranciers bijvoorbeeld. Nee, wij moeten meepraten, wij moeten de laadpalen leveren aan transportbedrijven die erom vragen. Of aan gemeenten die een laadplein willen realiseren. Voor waterstof geldt hetzelfde. Als de gemeente denkt aan de bouw van een klein waterstoffabriekje hier in de regio, dan moeten wij de distributie van die waterstof verzorgen. Daarvoor moet je dus vroegtijdig aan tafel zitten, en je moet er klaar voor zijn. Daar werken wij nu keihard aan.” Overigens gaat die duurzaamheidsstrategie van Van Staveren ver. Extern op de stations, maar ook intern. Dat alles onder het motto ‘Het begint bij jezelf.’ “Ons kantoor op de Randweg in Emmeloord is in 2021 volledig gerenoveerd en sinds mei zitten wij in een gloednieuw duurzaam bedrijfspand op de Franc in Emmeloord. Dankzij deze stappen werken wij per mei 2023 vanuit volledig gasloze kantoren. We beschikken over zonnepanelen, een klimaatsystemen, een warmtepomp en daarnaast bieden onze nieuwe kantoren de mogelijkheid tot elektrisch laden voor bezoekers en collega’s”, vertelt Van Staveren.
Ook de tanklocaties zullen in de komende periode een duurzame ontwikkelingen doormaken. Dit in navolging van locaties in Almere, waar klanten al elektrisch kunnen snelladen. Net als de Van Staveren-locatie in het centrum in Emmeloord. En die op Urk. “We kiezen verschillende faciliteiten, op Urk hebben wij bijvoorbeeld vanwege de netcongestie gekozen voor een boosteroplossing. In het centrum van Emmeloord laden klanten met 22kW, terwijl ze in Almere met 175kW kunnen snelladen. Zo leren we wat waar goed werkt.” Ook ziet Van Staveren kansen voor groene waterstof voor met name de zakelijke markt. “Wij zijn actief aan het onderzoeken wat de mogelijkheden in het aanbod van groene waterstof zijn richting onze klanten. Dat is een complex proces van vergunningen, subsidieaanvragen, investeringen in hardware, noem het maar op. Maar we nemen ook al deel aan diverse pilots in de agrarische en GWW-sectoren. Zo vergaren wij kennis.” Van Staveren ziet dat ook als haar rol. “Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om dit bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. En nee, mijn kinderen zijn nog jong en weten nog lang niet wat ze gaan doen. Maar toch, als wij niet de juiste stappen zetten, dan houdt het een keer op.”
Van Staveren had niet kunnen bevroeden dat haar ‘wereld’ zo’n dynamische ontwikkeling zou doormaken. “Mijn ouders zeiden altijd; jullie moeten niets, maar wil je wat extra geld verdienen om leuke dingen te kunnen doen, dan moet je er zelf voor werken. Dat kan overal, maar ook bij ons in het bedrijf. Nou, zodoende heb ik in het magazijn gewerkt, in tankstations klanten bediend en op de bakwagen gezeten. Maar eerlijk, ik had er niet zo veel mee. Het vluchtige van het tankstation, de klant tankt, rekent af en gaat weer, nee. Dat was toen nog niet echt iets voor mij. Dan vond ik het rijden op de bakwagens veel leuker, dan zitten de mensen echt op je te wachten. Je brengt ze iets waar ze wat aan hebben. Tanken is toch een moetje.” Van Staveren koos dan ook een ander pad, onder meer in de marketing. “Maar toen mijn moeder ziek werd, vroegen mijn ouders zich af of mijn broer en ik in de zaak wilden stappen. Nou, daar ben ik helemaal voor gegaan. Ik heb een paar maanden meegelopen op de verschillende afdelingen. Dat beviel goed, zo startte ik al snel als stationsmanager, later verzorgde ik de aansturing van alle stations en ben ik op kantoor aan de slag gegaan.” Van Staveren zag het bij de start binnen het bedrijf volgens eigen zeggen al als een uitdaging om het tanken leuker te maken. “Mede vanuit die gedachte is Jitha’s deli bij ons station aan de Randweg in Emmeloord ontstaan. Bij Jitha’s deli ontsnap je even uit de dagelijkse routine. We zijn er voor de gast, op elk moment van de dag. Met eerlijke en kwalitatieve producten, met passie bereid. Voor de juiste prijs, met volop persoonlijke aandacht en voor iedereen.”
De energietransitie heeft alle aandacht bij Van Staveren. Maar dat geldt ook voor de toevoeging van extra services en diensten op de stations, zoals Jitha’s deli. Bij Jitha’s deli ontsnapt de gast even uit de dagelijkse routine. Er worden eerlijke en kwalitatieve producten met passie bereid, zoals koffie en thee van Blanche Dael, dé koffiebranderij en theepakkerij uit Maastricht, en Pinsa’s. “De Pinsa is een ambachtelijk Italiaans product. Door de combinatie van natuurlijke ingrediënten en het lange bereidingsproces is de Pinsa knapperig van buiten, zacht en luchtig van binnen en licht verteerbaar”, vertelt Jitha van Staveren trots. Het concept komt ook uit haar pen. “Ik wilde eens iets anders, iets bijzonders, puur. Dat is Jitha’s geworden. En ja, het is even wennen voor de standaard tankstation-klant, maar het groeit. Na een minder goed jaar trouwens, met corona en medewerkerstekorten.” Van Staveren hoopt het concept breder uit te rollen naar ook andere stations. “Maar dat heeft tijd nodig, we moeten het hier eerst helemaal op orde hebben en een goed rendement realiseren. Dan pas rollen we uit. En komt dat rendement er niet, dan trekken we de stekker eruit.”
Jitha van Staveren heeft uiteindelijk in juni 2016 het algemeen directeurschap van haar vader overgenomen. Van Staveren staat er overigens niet alleen voor. Zij heeft een ‘fantastisch team’ en haar vader blijft haar steun en toeverlaat. “Wat ik uitdagend vind? Nou, de mensen betrokken laten zijn. Er werken hier 170 mensen. Een flinke club, hoe houd je iedereen betrokken? Communicatie speelt daarin een belangrijke rol. Daarin investeren ook, we hebben 2,5 FTE op marketing en communicatie zitten. En dat werkt. Zoals nu, met de naamswijziging. Daar hebben we een boekje over gemaakt, voor de medewerkers. Om ze te laten zien dat wij één Van Staveren zijn. En zodat ze zien waar we vandaan komen, waar Van Staveren voor staat en waar we naartoe willen.” Die marketing en communicatie is er overigens ook om een positie te claimen in de toekomst. “Je moet de buitenwereld vertellen waarmee je bezig bent, waarvoor je staat en welke rol je wilt spelen. We doen meer dan fossiel. Zeker over vijf jaar. Dan spelen wij een rol in de distributie van groene waterstof hier in de regio. Echt. En we hebben duurzame oplossingen voor onze klanten op de stations. Of dat nu laadfaciliteiten zijn, waterstof of HVO’s.” Dat doet het bedrijf overigens op 36 plekken. “Wij hebben 16 bemande stations onder het Shell-label, 17 onbemande stations onder ons eigen merk TankS en 3 Shell Express-locaties. Groeien? Niet per se. Wij blijven regionaal. Ik wil een ‘bekende’ speler blijven, dat is waar wij ons mee onderscheiden ten opzichte van de grote partijen als Shell. Dat betekent niet dat wij als organisatie niet willen groeien. We gaan voor verdichting; meer aanwezig in ons huidige werkgebied, zodat wij (nog) dichter bij onze klanten komen. Dat is onze taak, onze service. Geen zorgen, geen sores; Van Staveren houd je mobiel.”