
22-05-2024
Van Staveren – Familybusiness in transitie
Lees verder
Geplaatst op: 04-06-2024
Personeelstekort – bijna elke tankstationondernemer heeft ermee te maken. Er zijn verschillende oorzaken, maar een belangrijke is het verouderde beeld dat veel mensen hebben van werken op een tankstation. Om dat beeld te veranderen, is Drive gestart met de imagocampagne ‘Werken bij een tankstation’.
De campagne is op 27 november gelanceerd, onder het motto:
“Werken bij een tankstation? Dat geeft energie!”
Tegelijkertijd gingen de website www.werkenbijeentankstation.com en socialmediakanalen op Facebook, Instagram en LinkedIn live. De campagne is ontwikkeld door de werkgroep Imago en heeft één duidelijk doel: laten zien hoe leuk, afwisselend en waardevol het werk op een tankstation écht is. Drive Nederland wil met deze campagne nieuw personeel aantrekken en het brede publiek laten zien dat werken op een tankstation méér is dan mensen denken.
Het tekort aan personeel is groot. In gesprekken met ondernemers blijkt dat het lastig is om nieuwe medewerkers te vinden én te behouden. Tegelijkertijd blijkt dat mensen die wél langere tijd in de branche werken, juist erg enthousiast zijn. Ze waarderen het afwisselende werk, de verantwoordelijkheid en de flexibele werktijden.
Voor sommigen is het werk een tijdelijke tussenstap; voor anderen juist een baan voor de lange termijn. Hoe dan ook: werken op een tankstation geeft energie, juist door het klantcontact, de samenwerking met collega’s en de dynamiek van de werkplek.
Waarom is het imago van werken op een tankstation eigenlijk zo negatief?
Veel mensen denken nog steeds aan saai, eentonig werk of vinden de sector “niet duurzaam genoeg”. Maar dat beeld klopt allang niet meer.
Op steeds meer tankstations kun je milieuvriendelijk tanken, elektrisch laden of zelfs waterstof tanken.
Veel stations zijn uitgebreide servicelocaties: met koffiecorners, lunchrooms, wasstraten en bloemenverkoop.
De werkzaamheden zijn zeer gevarieerd: van het afrekenen van brandstof tot het maken van broodjes, baristawerk, auto’s wassen of boeketten samenstellen.
Kortom: het tankstation is allang geen plek meer waar mensen alleen even snel komen tanken.
Werken op een tankstation biedt veel verantwoordelijkheid én doorgroeimogelijkheden. Een goed voorbeeld is het leerplatform Power Up!, waar medewerkers online trainingen kunnen volgen om zichzelf te ontwikkelen.De imagocampagne zet al deze positieve kanten in de schijnwerpers, met creatieve marketing en visueel sterke content. Zo wil Driver het oude imago doorbreken en laten zien dat een baan op een tankstation een energieke én professionele keuze is.
De campagne richt zich op drie doelgroepen:
Jongeren die op zoek zijn naar een eerste of flexibele baan
Volwassenen die toe zijn aan een nieuwe uitdaging
Ouderen die nog graag actief zijn op de arbeidsmarkt
Via social media worden al deze doelgroepen aangesproken met verschillende boodschappen en persoonlijke quotes.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk het campagneprofiel ‘Werken bij een tankstation’ op Facebook en Instagram.