
25-07-2025
Unieke inkijk in verkoopproces tankstations Hanex
Lees verder
Geplaatst op: 25-07-2025
Voor veel bezoekers is een pompstation de plek waar je tankt en snel iets te eten haalt voor onderweg. Een gemiste kans, vindt Jitha van Staveren: “Een tankstation kan ook een plek zijn om aangenaam te verblijven met vrienden of familie.” Bij drie tankstations van Van Staveren vind je daarom Jitha’s Deli. “Wij bieden horeca met kwaliteitskoffie, vers bereide producten en een huiselijke sfeer.”
Op 9 juli opent in Steenwijk de vierde locatie van Jitha’s Deli: sfeervolle horeca die de afgelopen jaren zijn plek kreeg bij de tankstations van Van Staveren in Emmeloord (2021), Almere (april 2024) en Dronten (afgelopen december). “Met deze deli willen wij de verwachtingen overtreffen die mensen hebbenvan een eetgelegenheid bij een tankstation”, vertelt algemeen directeur Jitha van Staveren. Het concept werd samen met projectleider en foodspecia- list Jeroen van der Meijs verder ontwikkeld.
Huiselijke sfeer
“Jitha’s Deli is een gastvrije bestemming waar uiteenlopende doelgroepen kunnen genieten in een huiselijke sfeer”, vertelt Jeroen. “Bij binnenkomst word je hartelijk ontvangen door de gastheer of gastvrouw. Zodra je binnenstapt, moet je het gevoel krijgen dat het fijn is om hier wat langer te verblijven. Wij willen dat ons tankstation niet een plek is waar je alleen noodzakelijk komt, we willen een bestemmingslocatie zijn, een omgeving waar je even rust kan vinden.” Jitha vult aan: “Ons uitgangspunt daarbij is dat we er zijn voor de automobilist die komt tanken én voor de lokale bewoners en ondernemers. Je wil bij Jitha’s Deli komen omdat je er prettig kunt zitten, lekkere koffie kunt drinken en goed kunt eten. Je kunt hier samenkomen voor een zakelijke of een persoonlijke afspraak of iets afhalen. En in Emmeloord gaan we nog een stapje verder: daar kan je onze producten online bestellen en laten thuisbezorgen.” De producten worden daar thuisbezorgd met elektrische auto’s, zegt Jitha: “We vinden verduurzaming belangrijk. Daarom letten we op de duurzaamheidsprogramma’s van onze leveranciers en verduurzamen we onze locaties met de inzet van zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming.”
Barista
Jeroen vertelt enthousiast: “Met deze deli geven we mensen een versbeleving, een moment om even te genieten. Dat doen we bijvoorbeeld met verse croissantjes, salades die vers voor je bereid worden, lekkere broodjes met een Italiaanse touch en pinsa’s. De bodems van de pinsa’s –een kruising tussen een pizza en een focaccia – worden voor ons in Rome gemaakt. Natuurlijk verkopen we
ook snacks, maar dan wél snacks die gebakken worden door een bakker in de regio.” Het concept slaat aan, ziet Jitha: “We zien dat mensen hier komen voor een zakelijke lunch, maar ook voor de gezelligheid. Vooral in de weekenden komen hier ook families of vriendengroepen.” Jeroen: “Je kopje koffie hier wordt gezet door een barista. We schenken de koffie van koffiebranderij Blanche Dael uit Maastricht. Die kwaliteit, daar gaan we voor.” “Maar we blijven wel toegankelijk”, benadrukt Jitha. “Het was in eerste instantie best een zoektocht om de balans te vinden tussen wat bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs prettig vinden en wat de lokale bewoner wil. En als je nu onze deli ziet, kan je vaststellen dat we daar goed in zijn geslaagd.”
Maatschappelijke rol
Jitha werkt al vijftien jaar bij familiebedrijf Van Staveren, waarvan de laatste acht jaar als algemeen directeur. “Het was altijd al mijn visie dat een tankstation gezelliger kan zijn dan alleen de plek waar mensen onderweg een energiedrankje kopen.” Dat heeft ook met de marktontwikkelingen te maken, legt ze uit: “Elektrisch rijden is snel in opkomst. Zelf rijd ik inmiddels ook elektrisch. Dat opende mijn ogen: als je belangrijkste taak is om brandstof te verkopen, dan beperk je jezelf. Ons netwerk is gevestigd aan de randen van dorpen en steden; dat maakt het voor ons mogelijk om lokaal een maatschappelijke rol te vervullen. Mensen kunnen bij ons de croissantjes voor het zondagse ontbijt halen, zoals ze dat bij een lokale bakker zouden doen.”
Succesfactor
De reacties op de deli’s zijn heel positief, vertelt Jeroen. “De horeca in onze sector gaat uit van even snel iets eten of kauwgum of een drankje voor onderweg kopen. Maar wij willen mensen een beleving bieden, een plek om aangenaam te verblijven en te genieten. Het was een mooie uitdaging om die twee totaal andere werelden samen te laten gaan.” Jitha: “De grootste succesfactor voor onze deli is ons team. Het spreekt mensen in de omgeving aan om hier te werken. Waar je anders in deze branche vaak alleen achter de balie staat, werk je hier in een team. Onze medewerkers doen dit werk met inzet en plezier, ze zijn er echt voor de gasten. In combinatie met de juiste producten en de ont- spannen sfeer is het eindresultaat precies wat we voor ogen hadden. We maken plannen om nog drie tankstations duurzaam te verbouwen en uit te breiden met een Jitha’s Deli. Het is mooi om bezoekers deze toegevoegde waarde te kunnen leveren.
Tekst: Nolanda Klunder
Foto: André Weima en Van Staveren