Alhoewel gemeenten zelf zero-emissiezones kunnen instellen per 1 januari 2025, stelt het nieuwe kabinet in het hoofdlijnenakkoord dat ‘bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld’.

Geplaatst op: 18-10-2024

Staatssecretaris overweegt uitstel Zero Emissiezones en aandacht voor discussie verzorgingsplaats

Afgelopen donderdag 17 oktober 2024 vond er een Commissiedebat Duurzaam Vervoer plaats in de Tweede Kamer. In dit inhoudelijke debat werd gesproken over onder andere de aanstaande zero emissiezones, die in een aantal steden in Nederland vanaf 1 januari 2025 zullen gelden, en over andere zaken rondom ‘Duurzaam Vervoer’. Via het partnership met ONL voor Ondernemers geven wij je via deze weg een korte update van dit debat.

 

Zero emissiezones

 

Er is veel te doen om de zero emissiezones die vanaf 2025 in een aantal (grote) steden in Nederland moet gaan gelden. Er is veel kritiek op de invoer van deze zones, vooral van kleine ondernemers. Zij zijn op dit moment nog niet in staat om een nieuw elektrisch voertuig aan te schaffen of het is maar de vraag of aan de randen van binnensteden voldoende laadinfrastructuur aanwezig is. Coalitiepartijen PVV, VVD en BBB hebben de regering daarom in het debat opgeroepen om de invoer van deze zones uit te stellen, wat overeenkomt met hetgeen de regering in haar eigen gepresenteerde plannen voornemens was. De staatssecretaris gaf in het debat niet direct duidelijkheid over hoe het kabinet zal handelen ten opzichte van deze zones. Dit zijn besluiten en voornemens van gemeentes, maar de regering kan met landelijk beleid de lokale koers doen wijzigen. Er zal binnenkort verder over dit onderwerp worden doorgepraat via een zogeheten tweeminutendebat, ook heeft de VVD al aangekondigd dat zij een motie in stemming zullen laten brengen die de regering verzoekt de invoer van de emissiezones uit te stellen tot 2029 voor ondernemers. ONL volgt dit onderwerp op de voet en wij informeren je zodra er meer bekend is.

 

Verzorgingsplaatsen


Er was ook kort aandacht voor de discussie rondom MDW en verzorgingsplaatsen. Een issue wat op dit moment vooral langs de rijkswegen plaatsvindt, maar daardoor ook indirect invloed heeft op het onderliggende wegennet. De vorige minister kwam met het voornemen om verschillende vergunningen uit te geven voor energiestations met fossiele brandstoffen en voor stations met laadpalen. Drive heeft eerder al gereageerd op dit voornemen en is tegen een scheiding van energievormen per locatie, een mix van energievormen beantwoord de vraag van de consument en strookt met de verwachte ontwikkelingen van ons landelijke wagenpark. De PVV en VVD gaven in het debat beide aan tegen een splitsing van de verschillende vormen te zijn. De VVD gaf aan geen voorstander te zijn van de vergunningsstop die op dit moment geldt voor laadpalen op tankstations en verzoekt om opheffing hiervan. De PVV gaf ook aan geen voorstander te zijn van het idee om energiestation-ondernemers te verplichten tot het maken van een keuze tussen elektrisch laden en fossiele brandstoffen. De argumenten van deze partijen zijn in lijn met het position paper dat ONL namens Drive in aanloop naar dit debat had ingediend.

 

Beide onderwerpen zullen binnenkort opnieuw langskomen in de politieke arena van de Tweede Kamer. ONL voor Ondernemers houdt dit voor ons nauwlettend in de gaten en wij zullen je opnieuw updaten zodra er nieuws te melden is. Heb je vragen over de politieke ontwikkelingen rondom Zero emissiezones, verzorgingsplaatsen of een ander onderwerp? Neem dan contact op met het Drive-secretariaat via 085 0071 361 of mail naar info@drivenederland.nl.