Geplaatst op: 12-09-2025

Rapportage Hernieuwbare Energie voor Vervoer 2024

Drive is er van overtuigd dat hernieuwbare brandstoffen broodnodig zijn om de energietransitie voor elkaar te krijgen. Jaarlijks maakt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) een rapportage over de geleverde hernieuwbare energie van het afgelopen jaar. De NEa heeft de rapportage van 2024 op 13-06-2025 aangeboden aan de minister van IenW (a.i.)

 

Samenvatting

In 2024 is de hoeveelheid hernieuwbare energie in vervoer in Nederland spectaculair gestegen. De CO2-uitstoot in de keten van brandstoffen is bovendien sterk gedaald. Deze trends komen voort uit effectief gebleken nationale ingrepen in regelgeving voor de hoogte van de jaarverplichting en de rekenfactor voor zeevaart. Door deze ingrepen is de prestatie op het gebied van hernieuwbare energie, met name duurzame biobrandstoffen, specifiek in wegvervoer sterk gestegen, met name door meer inzet van HVO als dieselvervanger.

 

HVO

HVO staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is de meest duurzame dieselbrandstof op dit moment. Deze nieuwe dieselsoort wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Hierdoor is HVO een alternatief voor traditionele diesel. Duurzame voordelen van HVO diesel zijn:

 

  • Volledig fossielvrij
  • Zeer lage CO2-uitstoot (-90% t.o.v. diesel)
  • Minder uitstoot van fijnstof, roet en NOx
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Bestaat uit hernieuwbare grondstoffen
  • Geproduceerd uit ISCC-EU gecertificeerde grondstoffen
  • Vrijwel geen dieselgeur meer

 

Kernpunten

  • De jaarlijkse rapportage van de Nederlandse Emissieautoriteit toont aan dat er voldaan is aan de verplichting van 2024 voor het leveren van hernieuwbare energie door de Nederlandse brandstofleveranciers.
  • Om het doel te halen, hebben brandstofleveranciers gebruik gemaakt van spaarsaldo’s van geleverde hernieuwbare energie uit eerdere jaren.
  • Er is aanvullend 15 PJ hernieuwbare brandstoffen geleverd aan wegvoer, dit is lager dan het in 2023 genomen kabinetsbesluit van 20 PJ. Dit heeft te maken met een lager dan destijds geschat totale brandstofvolume en de al genoemde inzet van spaarsaldo’s.
  • De gemiddelde nationale CO2-reductie bedroeg 11,1%, hiermee is ook de doelstelling van 6% CO2-emissiereductie in de keten bereikt.

 

Een gemiddelde tankbeurt van diesel bevatte in 2024 zo’n 14% duurzame biobrandstof, tegenover 9% in 2023. De grotere inzet van biobrandstoffen komt voor rekening van duurzame biobrandstoffen uit afval en residuen, met name reststromen uit de palmolie- industrie en gebruikt frituurvet.