Geplaatst op: 15-08-2025

Subsidie zorgt voor meer laadstations voor elektrische vrachtwagens

De energietransitie staat dagelijks op de agenda. Of het nu gaat om zonnepanelen, windenergie, elektrisch laden, de toepassing van waterstof of ‘transitiebrandstoffen’  telkens blijkt de grootste uitdaging te liggen in onze infrastructuur. De grote afhankelijkheid daarvan remt de ontwikkeling af. Dat maakt het noodzakelijk om samen te werken aan een aanpak die de energietransitie de juiste impuls geeft richting 2030.

 

Maar tijd en middelen zijn schaars, terwijl de klok onverminderd doortikt. Daarom wil Drive in deze overgangsfase inzetten op het gebruik van verschillende lage-emissie transitiebrandstoffen én op de uitbreiding van laadinfrastructuur. Dat is cruciaal om onze economische mobiliteit te waarborgen.

 

Resultaten 2024: 54 nieuwe laadpleinen toegekend via SPULA

In 2024 zijn via de SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer) 54 nieuwe laadpleinen voor elektrische vrachtwagens toegekend. De RVO voert deze regeling uit. Op deze 54 locaties worden in totaal 271 krachtige DC-snelladers geplaatst, die voor alle ondernemers met een elektrische vrachtwagen toegankelijk zijn. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van het zware wegtransport.

 

Nieuwe subsidieronde 2025

In 2025 is er opnieuw SPULA-subsidie beschikbaar. Ondernemers kunnen sinds 13 mei 2025 aanvragen indienen. Tot nu toe hebben 9 bedrijven subsidie aangevraagd, samen goed voor € 2,3 miljoen. Het totale budget is € 15 miljoen, waardoor er op dit moment nog een ruim budget beschikbaar is.

Bedrijven die publieke laadpleinen voor zwaar vervoer willen realiseren, kunnen hun aanvraag indienen tot 19 december 2025 om 12:00 uur. ➡ Meer over SPULA op de RVO-website

 

Snelle laadstations voor zwaar vervoer

Alle geplande laadstations zijn DC-snelladers die stroom direct uit het elektriciteitsnet leveren:

 

  • 251 laadstations vallen in de zware vermogensgroep (≥ 350 kW) en kunnen vrachtwagens zeer snel opladen.
  • 20 laadstations hebben een vermogen tussen 200 en 350 kW, ook geschikt voor zwaar vervoer.
  • Deze hoge vermogens zorgen voor kortere laadtijden en meer efficiëntie in de transportsector.

Batterijen voor efficiënter laden

Op 33 van de 54 locaties wordt ook een stationaire batterij bij de laadstations geplaatst. Dankzij SPULA hebben deze batterijen meerdere voordelen:

 

  • Ze slaan energie op voor gebruik tijdens piekmomenten.
  • Ze verminderen de belasting op het elektriciteitsnet.
  • Ze maken sneller laden van vrachtwagens mogelijk, zelfs bij hoge vraag.

 

Versnelling naar schoon zwaar vervoer

De laadpleinen uit 2024 én de nieuwe projecten in 2025 ondersteunen transportbedrijven bij de overstap naar elektrische vrachtwagens. Dit maakt het zware wegvervoer schoner en helpt bij het behalen van de klimaatdoelen.