Drive- Hydrogen

Geplaatst op: 09-05-2025

Subsidieregeling SPULA opengesteld!

De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) stelt bedrijven in staat om de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties te versnellen. SPULA is voor ondernemers die een publiek toegankelijke locatie laadinfrastructuur willen aanleggen voor zware elektrische voertuigen. Vanaf 13 mei gaat de regeling open om in te schrijven.

 

SPULA in 2025 is t.o.v. 2024 aangepast wat is er anders?

  • Op het moment dat u subsidie aanvraagt, moet u een netaansluiting hebben van minimaal 600 kVA op de laadlocatie
  • Per tweecijferig postcodegebied geven we maximaal 5 keer subsidie zolang de regeling loopt.
  • De laadlocatie moet op een bedrijventerrein liggen, of maximaal één kilometer rijden vanaf een A- of N-weg.
  • De laadlocatie moet bereikbaar zijn via een verharde weg. Deze weg moet vanaf de afrit overal minstens 6 meter breed zijn. De berm telt daarbij niet mee als onderdeel van de toegangsweg.
  • De laadlocatie moet minimaal 40 uur per week open zijn tussen 9:00 en 21:00 uur.
  • De subsidiebedragen voor laadstations en batterij zijn hetzelfde als in 2024. Maar let op: u krijgt maximaal 20% van de totale kosten die voor subsidie in aanmerking komen.
  • Als dit voor u geldt: de stationaire batterij moet volledig van u blijven voor 36 maanden (3 jaar) nadat de subsidie is vastgesteld. U moet de batterij voor minstens 70% gebruiken voor de laadstations.
  • Nadat de subsidie is vastgesteld, laat u de laadinfrastructuur als openbaar laadstation in het openbaar register opnemen.

Waarvoor krijgt u subsidie?
U krijgt subsidie voor kosten die u maakt om laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen te laten aanleggen of uit te breiden. De laadinfrastructuur wordt geplaatst op een locatie die altijd publiek toegankelijk is.

 

Stationaire batterij
Is binnen 2 jaar het gecontracteerde vermogen (de afgesproken hoeveelheid energie die u mag ontvangen) onvoldoende om het vermogen van uw laadinfra op de laadlocatie te leveren? Dan kunt u ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. De batterij moet volledig van u blijven voor 36 maanden (3 jaar) nadat de subsidie is vastgesteld. U moet de batterij voor minstens 70% gebruiken voor de laadstations.

 

Hoeveel subsidie?

  • € 19.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 200 kW tot 350 kW.
  • € 43.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 350 kW.
  • € 80 per kWh opslag voor een stationaire batterij.

Uw subsidie is maximaal 20% van de totale kosten die voor subsidie in aanmerking komen. We verlagen het subsidiebedrag als u volgens de vaste subsidiebedragen meer subsidie zou krijgen dan de staatssteunregels toestaan. Een aanvrager mag maximaal 20% staatssteun krijgen.

 

Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De kosten die voor subsidie in aanmerking komen zijn die voor het bouwen, installeren, verbeteren of uitbreiden van oplaadinfrastructuur (eventuele stationaire batterij meegerekend). Deze kosten kunnen bestaan uit:

  • de kosten voor de oplaadinfrastructuur zelf;
  • bijbehorende technische uitrusting;
  • het installeren of verbeteren van elektrische of andere onderdelen en ook civieltechnische werken;
  • terrein- of wegaanpassingen;
  • kosten voor de vergunningen.

Hieronder vallen niet de kosten voor (lokale) productie van energie. Denk aan zonnepanelen en de kosten voor de netaansluiting die al aanwezig moet zijn op het moment dat u de aanvraag doet.

 

Voor verdere informatie adviseren wij u om te kijken op  Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) | RVO.nl