
25-04-2025
Let op: diefstal uit technische ruimtes op onbemande stations
Lees verder
Geplaatst op: 04-04-2025
De overheid werkt aan nieuwe wetgeving die verzorgingsplaatsen langs de snelweg opsplitst in drie kavels:
Via veilingen worden deze categorieën in de toekomst apart vergund. Daarnaast wordt overwogen dat ondernemers slechts op één soort kavel actief mogen zijn. Dit betekent dat tankstation ondernemers geen eigen laadpalen mogen plaatsen én ook het laadplein niet mogen exploiteren.
Absurd! Tankstations leveren al decennialang energie voor auto’s, ongeacht de vorm van petroleum tot en benzine, diesel en LPG tot elektriciteit of waterstof in de toekomst. Zij willen een versnelling geven aan de energietransitie maar worden hier gemeden als MKB-onderneming.
Verkeersonveilige situaties: Door de soms fysieke scheiding van de verzorgingsplaatsen gaan bezoekers zich vaak op een onveilige manier verplaatsen tussen kavels, wat leidt tot extra en onoverzichtelijke verkeersbewegingen. Deze fysieke scheiding maakt het ook voor gehandicapte onmogelijk zich gemakkelijk over het terrein gemakkelijk te verplaatsen;
Ondernemersvrijheid en concurrentie aangetast: Tankstations worden buitengesloten, terwijl andere partijen wél laadpalen mogen plaatsen. Dit zal ook op de langere termijn tot verschraling van de verzorgingsplaatsen gaan leiden met als gevolg onveiligheid.
Lagere opbrengst voor de staatskas: In plaats van synergievoordelen en efficiëntie benutten van de bestaande infrastructuur, ontstaan er nu drie losstaande bedrijven met hogere kosten en minder huurinkomsten voor de Staat.
Tankstations moeten onbeperkt laadpalen kunnen plaatsen: Energievoorziening voor auto’s is al decennialang de kernactiviteit van tankstations. MKB-ondernemingen brengen al jarenlang vraag en aanbod samen. Beperkingen zorgen voor een verkapte sanering, terwijl de minister hier duidelijk over is geweest dit niet te willen.
Geen biedbeperkingen op verzorgingsplaatsen: Om veilige, efficiënte en moderne energiehubs te realiseren, is één onderneming verantwoordelijk maken beter dan drie losse partijen.
Een aanvalsplan voor snelle laadpalen bij alle tankstations langs hoofdwegen: Zonder duidelijke strategie ontstaat een wildgroei aan laadpalen, overbelasting van het energienet en onnodig hoge laadprijzen waar de consument niet bij is gebaat.
Tankstations zijn de energieleveranciers van de toekomst: zorg dat ze die rol kunnen en mogen blijven vervullen! Koude sanering van tankstations dreigt! Iedereen behalve een tankstation mag een laadpaal plaatsen!
Op dit moment wordt er in Den Haag gewerkt aan wetgeving waarbij de verzorgingsplaats langs de snelweg in drie kavels wordt gesplitst. Eén kavel voor een laadplein, één kavel voor een tankstation en één kavel voor een shop. Onder een verzorgingsplaats wordt het grote parkeerterrein langs de snelweg bedoeld. Naast het verdelen van de functies over drie verschillende kavels wordt er ook nagedacht over een model waarbij je maar op één kavel tegelijk mag ondernemen.
Ben je ondernemer van het tankstation dan mag je niet het laadplein exploiteren en andersom. In de praktijk komt dat er dus op neer dat een tankstation ondernemer geen laadpalen kan plaatsen. Want je mag en geen laadpalen plaatsen bij je tankstation en je mag het laadplein aangrenzend aan je tankstation niet exploiteren. Dit vinden wij als Drive absurd, omdat tankstations al sinds jaar en dag de energie voor auto`s leveren. Wat die energie ook is! We zijn begonnen met de verkoop van kolen en als paardensmid. We verkopen nu met name benzine en zullen straks met name stroom gaan verkopen.
Er zijn echter meer bezwaren tegen de plannen van het ministerie. Door de drie kavels verplicht door verschillende ondernemers te laten exploiteren krijg je een verkeersonveilige situatie. Consumenten laten zich immers niet gevangen zetten op een kavel en zullen dus van kavel naar kavel verplaatsen als het broodje op het andere kavel bijvoorbeeld lekkerder is. Je krijgt hierdoor onnodige en onoverzichtelijke verkeersbewegingen.
Niet mogen bieden op een ander kavel druist ook in op de ondernemersvrijheid en beperkt de concurrentie. Bovendien zal dit beleid leiden tot een lagere opbrengst voor de staatskas. In plaats van synergievoordelen en kruisbestuiving te realiseren door een mooie moderne energyhub te exploiteren krijg je drie ondernemers die allemaal eigen kosten moeten maken met beperkte verdienmodellen waardoor er minder ruimte blijft voor het betalen van huur aan de Staat.
Wat wil Drive dan wel:
Tankstations zijn dé energieleveranciers, nu en in de toekomst! Daarom vraagt Drive je om je persoonlijke mening te verwoorden in de door de overheid opgezette internet consultatie die kan worden bereikt via onderstaande link. Reageren kan tot en met 24 april. Laat nu je stem horen via onderstaande knop !
Alvast hartelijk dank voor je medewerking.