Geplaatst op: 03-10-2025

Griepseizoen op komst: is jouw verzuimprotocol op orde?

Verzuim hoort bij iedere organisatie, zeker tijdens het griepseizoen. De snotneuzen vliegen je om de oren. Tijd om je als werkgever af te vragen of je een eenduidig verzuimprotocol hebt. Een goed verzuimprotocol helpt niet alleen om afspraken vast te leggen, maar zorgt ook voor structuur, transparantie en vertrouwen. Drive heeft vier handige tips voor je!

 

1. Leg heldere afspraken vast
Zorg dat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt bij ziekte. Denk aan:

 

  • Melden van verzuim: hoe en bij wie. Spreek bijvoorbeeld af dat een ziekmelding altijd telefonisch bij de leidinggevende voor 09.00u moet worden gedaan.
  • Beschikbaarheid: op welke momenten vindt  een contactmoment plaats en wie is het vaste aanspreekpunt.
  • Verantwoordelijkheden: welke informatie moet een medewerker wel of niet delen?

2. Richt je op preventie 

Een verzuimprotocol gaat niet alleen over uitval, maar ook over het voorkomen daarvan. Beschrijf hoe je signalen van overbelasting of dreigend verzuim oppakt en welke ondersteuning je biedt.

 

3. Langdurige ziekte 

Bij langdurige ziekte volg je de stappen van de Wet verbetering poortwachter. Drive heeft hiervoor een overzichtelijke infographic ontwikkeld.

 

Hierin wordt het proces uitgelegd aan de hand van 9 stappen. Het is voor jou als werkgever belangrijk om je te houden aan deze stappen, je bent namelijk samen met de medewerker verantwoordelijk voor de re-integratie.

 

4. Houd het praktisch en toegankelijk 

Een protocol is pas effectief als iedereen het begrijpt en makkelijk kan terugvinden. Houd het kort, gebruik duidelijke taal en deel het bijvoorbeeld via het personeelshandboek of intranet.

 

Wat mag je niet?

Als werkgever mag je organisatorische zaken met de zieke medewerker bespreken zoals, overdracht van het werk en de bereikbaarheid. Er zijn echter een aantal punten die je niet mag doen:

 

  • Geen medische diagnose vragen;
  • Geen eigen oordeel over ziekte;
  • Geen druk op de medewerker uitoefenen;
  • Zonder overleg loon stopzetten;
  • Zieke medewerker benadelen.

Wil je sparren over hoe je verzuim in jouw organisatie kunt aanpakken? Of heb je vragen over arbeidsongeschiktheid, neem dan contact op met het Drive-secretariaat via 085 00 71 361 of info@drivenederland.nl