
18-07-2025
Aankondiging verkoopbeleid van tabak en leeftijdscontrole
Lees verder
Geplaatst op: 18-07-2025
Het is een onderwerp waar je liever niet bij stilstaat: het overlijden van een medewerker. Toch is het belangrijk om als werkgever voorbereid te zijn, zodat je weet wat je moet doen op zo’n moeilijk moment. Eén van de zaken die dan speelt, is de overlijdensuitkering voor de nabestaanden. Hieronder wordt ingegaan op wat hierbij komt kijken en waar je op moet letten.
Als een medewerker overlijdt, hebben zijn of haar nabestaanden recht op een eenmalige uitkering van de werkgever. Deze uitkering is bedoeld als financiële overbrugging en is wettelijk geregeld.
Bij het vaststellen van het bedraag moet er worden gekeken naar:
Artikel 7:674 BW stelt jou verplicht om een eenmalige uitkering te voldoen ter hoogte van het laatstgenoten salaris. De cao Tankstations- en Wasbedrijven bevat aanvullende afspraken die verder gaan dan de wettelijke regeling.
In de cao is expliciet opgenomen dat de uitkering gelijk moet zijn aan het laatstverdiende loon van de werknemer, gerekend vanaf de dag na overlijden tot en met de laatste dag van de tweede maand erna.
Daarnaast kan ook in de arbeidsovereenkomst een regeling zijn opgenomen over de overlijdensuitkering. Het is daarom belangrijk om de overeenkomst goed na te lopen.
Bij medewerkers met een vast aantal uren is het meestal eenvoudig om het laatstverdiende loon te bepalen. Maar hoe zit dat bij medewerkers met wisselende uren?
In dat geval kijk je naar het gemiddelde aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden. Werkte de medewerker structureel met toeslagen, zoals ploegentoeslag? Dan horen die bedragen ook bij het loon en moeten ze worden meegeteld in de berekening van de uitkering.
Heb je vragen over bovenstaande informatie of wil je een specifieke zaak bespreken, neem dan contact op met het Drive-secretariaat door te mailen naar info@drivenederland.nl of bel naar 085 00 71 361.