24-12-2024
Een fijne kerst en alvast een gelukkig & energiek 2025!
Lees verder
Geplaatst op: 17-07-2024
In een monumentale omgeving schreef de vereniging op woensdag 12 juni geschiedenis. In Oranjerie Hydepark in Doorn veranderde BETA in Drive. De Belangenvereniging Energie- en TAnkstations werd daar De Retail Infrastructuur Vol Energie. De nieuwe naam markeert een nieuw begin voor de ondernemingsvereniging. Aangepast aan deze tijd en voorbereid op de toekomst. Het einde van een hoofdstuk in het transitieproces van de vereniging en het begin van ‘De Retail Infrastructuur Vol Energie’. Met een gezamenlijke druk op een rode knop maakten oud-voorzitter Ewout Klok en de nieuwe voorzitter Charlot van Tol de nieuwe naam bekend. Op de beeldschermen verdwenen de naam en het groene logo van BETA en kwamen de letters van Drive en het nieuwe beeldmerk tevoorschijn. Op de schermen verscheen confetti en aan weerszijden van de zaal werden ballonnen losgelaten in de kleuren groen, blauw en wit. Er klonk applaus en gekling van glazen, waarmee de ruim honderd aanwezige leden en partners van de vereniging proostten op een mooie toekomst.
De onthulling van de nieuwe naam vormde de apotheose van de jaarlijkse ledendag van de vereniging. Die historische dag vond plaats in de in 1887 in Versaillesstijl gebouwde oranjerie op landgoed Hydepark in Doorn. Als eerste stond de algemene ledenvergadering op het programma (zie het verslag daarvan op pagina 10 en 11). Na een pauze was het tijd voor een talkshow met Wilfred Genee, ditmaal zonder Johan en René. De presentator introduceerde zichzelf als ‘professioneel verplaatser van lucht’ en gaf daarmee aan dat de BETA Talkshow niet te zwaar van toon zou zijn. Er kwamen weliswaar serieuze, aan de transitie gerelateerde onderwerpen voorbij, maar er viel ook veel te lachen. Daar zorgden de anekdotes aan tafel en de fragmenten uit Vandaag Inside en Voetbal Inside wel voor.
Met Ewout Klok, Erik Ziengs en het nieuwe Drive-bestuurslid Joan Gunsch als gast, stond de talkshow in het teken van de historie én toekomst van de vereniging. Als (inmiddels) oud-voorzitter en -bestuurslid (bij elkaar 23 jaar) behoefte Ewout verder geen introductie. Voor veel leden was Joan Gunsch tot die dag een minder bekend gezicht. De CEO van De Haan Tankstations is een van nieuwe bestuursleden van Drive (op pagina 16 t/m 18 stelt zij zich met de andere twee nieuwe bestuursleden uitgebreid voor). Erik Ziengs is net als Ewout een Drent, heeft een achtergrond als ondernemer en zat bijna elf jaar in de Tweede Kamer voor de VVD. Sinds vorig jaar is hij voorzitter van Ondernemend Nederland (ONL), de onafhankelijke ondernemersorganisatie waarbij ook Drive aangesloten is.
Genee sprak van een ‘afscheid en een nieuw begin’. Ewout zei dat de naam BETA de lading niet meer dekt als het om de activiteiten en toekomst van de ruim 1.300 energiestations gaat, die de vereniging vertegenwoordigt. “De locaties zijn energiestations, servicestations en retail- en horecabedrijven geworden”, aldus Ewout. “Gezamenlijk vormen we een prachtige retail-infrastructuur langs de weg, waar mensen terechtkunnen voor een groeiend aanbod aan diensten, producten en energie”, vulde Joan aan. Door onder meer de plannen van de overheid (zoals het ‘tweepartijenstelsel’) ziet zij het verdienmodel van de stations onder druk komen. Voor Drive is de belangrijke rol weggelegd om dat verdienmodel veilig te stellen, vindt Joan. In Erik vond ze daarin een bondgenoot. Eentje met een groot netwerk in Den Haag en de taal van de politiek spreekt en daarmee deuren kan openen die anders gesloten zouden blijven.
Genee deed tijdens de talkshow dienst als interviewer en aangever. Met de juiste vragen en steekwoorden wist hij een groot aantal humorvolle anekdotes boven tafel te krijgen met, met name, Ewout in de hoofdrol. Als tankstationondernemer, BETA-bestuurslid en lokaal VVD-politicus was hem niets te gek om aandacht te krijgen voor de zaken waarvoor hij streed en de doelen die hij wilde bereiken. De winkelsluitingstijdenwet, de cao voor de branche, het Kwartje van Kok en de horecawet, allemaal kwamen ze voorbij. Net als de naam en rol van BETA-oprichter Edsko Schuitema. “Samen met de leden hebben we met BETA veel bereikt, maar nu is het tijd voor nieuwe energie”, zei Ewout. “Voor een nieuwe start, een nieuwe drive. Een nieuw begin van een vereniging van energiestationondernemingen, die wil bijdragen aan het oplossen van de uitdagingen van de energietransitie, daarbij voor versnelling kan zorgen en gesprekspartner is van overheden.”
In een persbericht, dat verscheen naar aanleiding van de transitie van de vereniging, zette voorzitter Charlot van Tol helder het hoe en waarom van Drive uiteen: “Door de grote veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, worden we als mkb-ondernemers gedwongen na te denken over de toekomst van onze locaties. Die toekomst is er sneller dan je denkt, vandaar dat we nu deze belangrijke stap nemen.”
De branche heeft te maken met veel uitdagingen. Vergaande clustering, grotere retail-functie, laadpleinen, waterstof, nieuwe (lokale) samenwerkingen, einde tabaksverkoop, meer biobrandstoffen en nieuwe energiedragers zoals waterstof. Er komen nieuwe marktpartijen en nieuwe regelgeving. Dat vraagt om expertise, visie en advies aan ondernemers. Collectief en individueel. Drive gaat actief de samenwerking aan met stakeholders in de energietransitie. Met ondernemerschap, daadkracht en creativiteit zal Drive bijdragen aan de klimaatambities van nu en de toekomst.”
“Voor de leden blijven we herkenbaar”, benadrukte Van Tol. “Zo blijven we het leerplatform Power Up! aanbieden en zijn we direct beschikbaar voor juridisch advies. Ook zullen we in de toekomst een duidelijke en goede cao voor de collega’s op de energiestations afspreken. Als één van de eerste speerpunten gaan we ons richten op het beter faciliteren van transitiebrandstoffen als HVO100. Dit maakt de route naar verduurzaming op korte termijn een stuk realistischer, voor zowel onze leden als de klant. Dat is onze drive!”