06-12-2024
Werknemer tijdelijk ziek? Maak gebruik van deze tip als je een vervanger in dienst neemt
Lees verder
Geplaatst op: 19-07-2024
De toename van publieke laadpalen neemt in rap tempo toe. Kijken we naar de toekomst van elektrisch vervoer en meer personenauto met hoger laadvermogen en het vrachtvervoer, dan kunnen we constateren dat de vraag om snelladers meer zal toenemen dan die van de AC publieke laders. Het is noodzakelijk voor leden van DRIVE om hierop voorbereid te zijn.
Door een openbare aanbesteding heeft Vattenfall InCharge een project gewonnen om tussen 2024 en 2028 in 78 gemeenten 22.000 openbare laadpunten te realiseren in Noord-Brabant en Limburg. Er staan daar inmiddels al 37.000 openbare laadpunten. Voor deze uitbreiding van laadpunten is gekeken naar het daadwerkelijk gebruik door rijders van elektrische voertuigen en waar, op basis van actuele gegevens, de laadbehoefte het grootst is.
Verder is er gekeken naar de verdeling van laadcapaciteit op basis van beschikbare energie (netbewust laden), hetgeen een onderdeel is van het Nationale programma ‘Slim laden voor iedereen’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Bij de uitbreiding van de laadpunten is dus rekening houden met de netschaarste, door netbewust laden te introduceren. Het stroomnet kan de toenemende vraag op piekmomenten niet altijd aan en op die momenten neemt de laadsnelheid van de nieuwe laadpunten tijdelijk af.
Terwijl de elektriciteit veel duurder is geworden, is het de bedoeling dat de prijs bij de nieuwe laadpalen maar een klein beetje omhooggaat. Deze gaat van 33,52 cent naar 35,07 cent per kilowattuur (kWh). Met deze lage laadtarieven blijft openbaar laden in de provincie betaalbaar, zo is de gedachte. Vattenfall InCharge: ‘Steeds meer particulieren en bedrijven stappen over op elektrische voertuigen. We zien ernaar uit om samen met onze partners het laadpalennetwerk verder te ontwikkelen en de huidige en toekomstige e-rijders zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij staat het gebruiksgemak centraal. Zo krijgen al onze nieuwe laadpalen een display met prijs- en laadinformatie. Verder is het door slim laden mogelijk om de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten, waarmee we het laadnetwerk uitbreiden en zo goed mogelijk inspelen op de piekmomenten.’
Drive: ‘In onze branche is laden ook enorm in ontwikkeling op al onze retail-locaties langs de weg in Nederland. Door de ontwikkelingen op dit gebied wordt steeds duidelijker dat ruimte schaars is en dat onze locaties voor snelladen een uitkomst zijn voor diverse groepen rijders. Niet iedereen kan voor zijn deur laden of heeft een (beschikbare) openbare laadpaal in de buurt van het werk of huis. Onze snelladers voldoen perfect aan de behoefte om snel onderweg (bij) te laden en weer snel op pad te gaan en zo de actieradius van de auto te vergroten. We moeten goed letten op de ontwikkelingen van openbaar laden en naast dat aanbod een goed netwerk van snelladers ontwikkelen langs de weg waar de klant zichzelf ook kan opladen met voedsel en drankjes voor onderweg. Ook voor de vergeten boodschap en andere services als pakketten afhalen, wasmachines, statiegeldmachines en bloemen kan de klant altijd goed terecht op onze retail-locaties langs de openbare weg. Dat is onze meerwaarde en daar halen wij weer onze eigen energie uit om te ondernemen’.