08-11-2024
BP: Verrassing of verwacht?
Lees verder
Geplaatst op: 30-07-2024
Dit artikel is verschenen in Move On Magazine van juni 2024
Ze is nieuw als voorzitter, maar binnen de vereniging een bekend gezicht. Na zes jaar bestuurslid van BETA is Charlot van Tol nu benoemd tot de eerste voorzitter van Drive. Daarmee treedt zij onder meer in de voetsporen van haar vader, die in het verleden ook het bestuur van de vereniging voorzat. “Als ik naar mijn voorgangers kijk, zijn het grote schoenen die ik moet vullen. Die uitdaging ga ik graag aan en ik heb er veel zin in om van Drive, samen met de leden, het bestuur en het secretariaat, een groot succes te maken. Nee, Charlot van Tol zei niet meteen ‘ja’ toen Ewout Klok haar polste of zij hem wilde opvolgen als voorzitter van de vereniging. En dat terwijl ze als vicevoorzitter (sinds 2022) een logische keuze was. “Dat ik het aanvankelijk afsloeg, komt denk ik ook wel omdat ik een heel andere persoon ben dan Ewout”, verklaart Van Tol. [Met een lach:] “Als hij een wervelwind is, ben ik meer een bries. Hij heeft lang het gezicht van BETA bepaald en het als voorzitter fantastisch gedaan. Ik ben iemand die niet zo snel op de voorgrond treedt. Bestuurslid Michel Iesberts heeft mij uiteindelijk overgehaald. Hij gaf aan mij juist heel geschikt te vinden als voorzitter. Dat opgeteld bij het feit dat ik graag nieuwe dingen oppak en niet wegloop voor verantwoordelijkheden, deed mij besluiten de voordracht om de eerste voorzitter van Drive te worden, te aanvaarden.”
Die voordracht werd op 12 juni door de leden bekrachtigd en zo werd Van Tol voorzitter van de vereniging die ze door en door kent. “Zoals de meeste lezers wel weten, was mijn vader Martin van Tol. Tot zijn plotselinge overlijden in 2017 leidde hij ons familiebedrijf, Ototol tankstations, en zette hij zich heel actief in voor de branche. Hij was een van de oprichters van BETA en is ook voorzitter geweest. Dat ik nu een van zijn opvolgers ben, vind ik heel bijzonder en maakt mij trots. Het motiveert mij extra om die taak zo goed mogelijk te vervullen. Ik ben dus opgegroeid in de branche en ging in 2002 ook bij Ototol werken. Al vanaf dat ik een jaar of 15 was, ging ik weleens met mijn vader mee naar events van BETA. Ik ben nu 45, dus ik ben al 30 jaar bij de vereniging betrokken.”
Aan kennis van de energiestationbranche ontbreekt het Charlot van Tol daarom bepaald niet. Ook met verantwoordelijkheid nemen en leidinggeven – ook geen onbelangrijke eigenschappen voor een voorzitter – heeft de Westlandse volop ervaring. Samen met mijn broer Willem-Bas was ik jarenlang operationeel verantwoordelijk voor Ototol. Dat bestond toen uit zeven tankstations, voornamelijk in Zuid-Holland. Daarbij focuste ik mij hoofdzakelijk op de retail-activiteiten. Na het overlijden van mijn vader hebben wij het familiebedrijf voortgezet. Willem- Bas werd directeur operations en ik algemeen directeur. Emotioneel was dat een moeilijke tijd, maar ik nam mijn verantwoordelijkheid en samen mijn broers (andere broer Bernhard van Tol houdt zich bij Ototol met IT-zaken bezig, red.), mijn moeder en het team zijn we daar doorheen gekomen. Het bedrijf draait goed en vorig jaar hebben we een nieuwe directie aangesteld. Die is operationeel verantwoordelijk voor de inmiddels vijf tankstations van Ototol. Het eigenaarschap bleef bij de familieholding. De directie legt daarom verantwoording aan mij af. Hoewel wat meer op afstand, blijf ik op die manier betrokken bij de branche en het energiestation- ondernemerschap.”
“Jezelf blijven ontwikkelen vind ik erg belangrijk en leuk”, vertelt Van Tol verder. “Zo ben ik tijdens corona een opleiding tot arbeidsdeskundige gaan doen. Via gesprekstechnieken, die daarin aan de orde kwamen, kreeg ik interesse in mediation. Dat is eigenlijk best apart, want als conflictmijdend persoon zoek ik, weliswaar beroepsmatig, nu conflicten bewust op. Ik ben een opleiding gaan volgen en heb in maart een mediationpraktijk geopend, die als naam De Interventie heeft. Ik ben een gediplomeerd MfN register-mediator (dat wil zeggen: erkend door de beroepsvereniging, red.) en richt me onder meer op het MKB voor bemiddeling bij arbeidsconflicten en zakelijke geschillen. Via praten een conflict omzetten in een oplossing, dat is het mooie aan mediation.”
“Via gesprekken doelen bereiken, is ook wat ik als voorzitter van Drive wil doen. Voor het behartigen van de belangen van de leden ben ik bereid om met iedereen het gesprek aan te gaan. Onder meer met politiek Den Haag. Als Drive-bestuur willen we daar onze positie van serieuze gesprekspartner verder versterken en als sector gezien worden als partij, die met haar netwerk aan energiestations en retail-infrastructuur, een cruciale rol kan spelen bij de energietransitie op het gebied van mobiliteit. De leden kunnen op mij rekenen. En voor feedback van hen, sta ik altijd open. Wat ik tenslotte ook belangrijk vind, is dat Drive, net als BETA was, een vereniging blijft waarvan het gewoon leuk is om lid van te zijn.”