Geplaatst op: 08-11-2024

Wetenswaardigheden: Brandblussers op het energiestation

Af en toe krijg je weer zo’n vraag waarvan je denkt: hoe zit dat ook alweer en vooral nu met de nieuwe Omgevingswet? Zo werd er ook gevraagd naar brandblussers op een tankstation. Hoe vaak en wanneer moet je deze keuren etc. Wij hebben het voor jullie uitgezocht.

 

Wel of geen brandblusser gebruiken?

 

Met een brandblusser kunt u alleen maar een beginnende brand blussen. Een ongeoefend iemand kan beter alleen maar de noodknop indrukken en iedereen waarschuwen en wegsturen. Een opgeleide ADR-chauffeur is ook geen brandweerman. Hij mag een beginnende cabinebrand of een te heet geworden rem proberen te blussen, maar gaat het om de lading die vlamvat? Dan is dit zelfs voor een professionele brandweer een hele klus. Voor een medewerker op een tankstation geldt hetzelfde; een prullenbak is nog te doen met een brandblusser, maar meer niet. Wees je ervan bewust wat je wel en niet kan. Alarmeren en snel handelen, wat je bijvoorbeeld ook tijdens een Bhv-cursus leert, in dus van groot belang.

 

Keuring en keuringstermijn

 

De keuringstermijn verschilt per wet- en regelgeving. Een blusser op het tankstation wordt geregeld in de PGS, in de shop mogelijk onder het bouwbesluit. Soms kan direct vernieuwen goedkoper zijn, zeker als er een kans bestaat op afkeur. De keuringen moet wel door een REOB-erkend bedrijf worden gecontroleerd en worden voorzien van een sticker met daarop de volgende inspectiedatum. Tijdens deze controle wordt de blusser visueel en op functie gecontroleerd, daarna dient er weer een verzegeling op te komen. Het opbergen van de blusser moet op een schone en goed bereikbare plaats gebeuren, of er moet zichtbaar aangegeven worden waar zich een blusser bevindt. Dit is een nieuwe eis.

 

Voorbeeld

 

 

PGS 28 Vloeibare brandstoffen 

 

Bekijk hier de regels voor brandblussers vanaf maatregel M56: https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/online/pgs-28/2021/1-0-augustus-2021#m58

 

M56 Aanwezigheid brandblustoestel

 

Bij de opstelplaats van een tankend voertuig is ten minste één brandblustoestel van 6 kg poeder of schuim aanwezig voor het blussen van branden.

 

M57 Eén brandblustoestel per drie opstelplaatsen

 

Indien meer voertuigen gelijktijdig kunnen tanken, dan is per drie opstelplaatsen ten minste één brandblustoestel van 6 kg poeder of schuim aanwezig. Als de afleverpunten zijn uitgeschakeld, kunnen blustoestellen binnen worden opgeslagen.

 

M58 Eisen en eigenschappen brandblustoestel

 

Het brandblustoestel:

  • is geschikt voor de brandklassen B en C volgens NEN-EN 2;
  • voldoet tevens aan de eisen als opgenomen in de NEN EN 3-reeks;
  • kan onbelemmerd worden bereikt;
  • is steeds voor onmiddellijk gebruik beschikbaar;
  • is binnen 20 m van de desbetreffende opstelplaatsen opgesteld;
  • is in een weersbestendige behuizing geplaatst, als het brandblustoestel 24 h per dag buiten hangt.

 

M62 Intern noodplan

 

Een intern noodplan is aanwezig. Het interne noodplan is gericht op het beperken en beheersen van calamiteiten en ongevallen en bescherming van werknemers en de leefomgeving. In het interne noodplan staat in elk geval een beschrijving van:

 

  • reële scenario’s van ongewone voorvallen, de te nemen maatregelen en de beschikbare hulpmiddelen;
  • het gebouw, de technische installaties, de locaties van gevaarlijke stoffen en de beschikbare hulpmiddelen;
  • de manier van melden en doormelden van het ongewone voorval, zowel binnen als buiten de organisatie;
  • de interne organisatie en taken en verantwoordelijkheden.

 

Toelichting

 

De interne organisatie omvat in elk geval de organisatie van de bedrijfshulpverlening en het ontruimingsplan. Hieronder valt ook de opleiding van werknemers. Ook de coördinatie met en steun aan externe hulpdiensten is onderdeel van de interne organisatie.

Sommige bedrijven moeten op grond van het Arbeidsomstandighedenbesluit een intern noodplan hebben. Dit zijn de ARIE-bedrijven. Meer informatie over het Arbeidsomstandighedenbesluit en de ARIE-regeling staat in Bijlage F. Een voorbeeld van een noodplan is te vinden in Paragraaf 12.2 van deze PGS.

 

M63 Personeel op de hoogte van intern noodplan

 

Personen die op het tankstation (of ter plaatse van de tankinstallatie) werkzaam zijn, zijn op de hoogte van de inhoud van het interne noodplan en de daarin opgenomen noodprocedures.

 

Toelichting

 

Het op de hoogte zijn van de inhoud van het interne noodplan en de daarin opgenomen noodprocedures geldt niet voor de tankende klant of de tankwagenchauffeur. Voor de tankende klant moeten duidelijke bedieningsvoorschriften en veiligheidssignaleringen voldoende zijn.

 

M64 Intern noodplan onmiddellijk beschikbaar voor personeel

 

Het interne noodplan is onmiddellijk beschikbaar en onbelemmerd toegankelijk voor het personeel.

 

Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen

 

Voor brandblussers op het tankstation, kijken we in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS), waar natuurlijk van belang is of het benzine/diesel (PGS 28), LPG (PGS 16), CNG (PGS 25), LNG (PGS 33) of waterstof (PGS 35) betreft. De PGS 28 spreekt over een 6 kg blusser (schuim of poeder) per 3 opstelplaatsen. De PGS 16 en 25 spreken over een minimum-blusduur. De PGS 33 (LNG) spreekt weer over 9 kg.

 

Zie: https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/ en https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/over-pgs/